Blog / Trening funkcjonalny

Trening funkcjonalny

18 grudnia 2014

                     Aby zrozumieć czym jest trening funkcjonalny należy zdefiniować sprawność, a w tym przypadku sprawność funkcjonalną. Ogólnie rzecz ujmując sprawność jest wartością indywidualną i wyznacza możliwości osobnicze, od których zależą efektywne funkcjonowanie naszego organizmu. Zatem każdy człowiek posiada pewien poziom sprawności, który w zależności od działania wielu czynników jest wartością zmienną. Można więc stwierdzić, iż sprawność fizyczna jest pewną umiejętnością, która prowadzi  do wykonania zadanego ruchu w efektywnym i ekonomicznym wymiarze pracy mięśniowej. Sprawność fizyczna, a tym samym funkcjonalna oznaczać może wysoki stan narządów i funkcji ustroju, który w praktyce przekłada się na efektywne rozwiązanie wszechstronnych zadań ruchowych, a które uwarunkowane jest rozwiniętymi cechami motorycznymi. Poziom rozwoju cech motorycznych ma w dużej mierze wpływ na poziom sprawności fizycznej. Cechy motoryczne są wielkościami charakteryzującymi możliwości ruchowe ustroju.
               Funkcjonalność jest więc zadaniem lub działaniem pozwalającym, aby sprostać wymaganiom środowiska i życia codziennego. Jest niezbędna do wsparcia fizycznego, społecznego i psychicznego samopoczucia osoby i pozwala na to , że osoba jest zdolna do funkcjonowania w społeczeństwie. W pełni prawidłowe funkcjonowanie można uzyskać poprzez wprowadzenie w życie treningów funkcjonalnych. Z ang. functional training jest to klasyfikacja ćwiczeń, które polegają na wytrenowaniu organizmu do wykonywania  czynności życia codziennego, by rozgrzewka nam nie sprawiła "zadyszki". Jak sama nazwa wskazuje funkcjonalność ruchu rozumiana jest jako przydatność, ergonomiczność, użyteczność biomechanicznej specyfiki organizmu. Pozwala to na stworzenie systemu ćwiczeń możliwych do zastosowania na każdym etapie rozwoju człowieka i  w każdym stopniu zaawansowania sprawności  ruchowej ćwiczących. Wywodzi się z rehabilitacji ruchowej,  można więc stwierdzi, że celem jest prozdrowotność i doprowadzenie uczestnika do precyzyjnego i świadomego wykonywania ruchu. Takie zadania ruchowe wymagają współpracy wielu różnych mięśni co w głównej mierze odróżnia trening funkcjonalny od innych. Skupia się on na zyskiwaniu siły w wykonywaniu ruchów złożonych. Ten typ ćwiczeń mniej eksploatuje mięśnie i stawy, a także pomaga poprawić koordynację, równowagę i stabilność. Dlatego też warto polecić go początkującym jak i również osobom trenującym jako rodzaj uzupełnienia sprawności ogólnej. Zawsze powinniśmy skupiać się na poprawnym wykonywaniu podstawowych ćwiczeń wzmacniających duże grupy mięśniowe oraz mięśnie głębokie, a dopiero później wprowadzać trudniejsze i bardziej obciążające ćwiczenia specjalistyczne.  
Zafascynowani sukcesami sportowców, bądź sylwetką trenerów pojawiających się na scenie polskiej telewizji, porywamy się na złożone obciążające, bądź zbyt intensywne ćwiczenia, które szybciej przynoszą urazy bądź zmęczenie zniechęcające do kontynuowania podjętej aktywności. Osoby, które nigdy wcześniej nie miały do czynienia ze sportem, bądź są po długoletniej przerwie powinny zacząć swoją przygodę właśnie od tej metody treningu.
Jak już zauważyliśmy trening funkcjonalny skupia się na ćwiczeniach, które naśladują ruchy wykonywane przez nas w życiu codziennym, a więc: przysiady, obracanie się, sięganie, schylanie, podnoszenie przedmiotów z podłogi, unoszenie przedmiotów nad głową i różnorakie wznosy. Często wykonując zwykłą pracę pojawia się ból, który może świadczyć o niepoprawnym wykonaniu ruchu,  bądź właśnie braku sprawności funkcjonalnej. Aby to sprawdzić można posłużyć się  testem FMS (Functional Movement System), który przeprowadza się w warunkach laboratoryjnych przez specjalistę z dziedziny rehabilitacji. Po sprawdzeniu swojej aktualnej sprawności należy podjąć się systematycznym treningom funkcjonalnym, po których sami będziemy mogli stwierdzić poprawę wyników jak i również ergonomiczności i użyteczności  w życiu codziennym. Trening funkcjonalny to eliminowanie nieprawidłowych nawyków ruchowych oraz wypracowanie odpowiednich ruchów. Dzięki ćwiczeniom wzmacniającym zaczynamy być świadomi naszego ciała.  Nasza mechanika ruchu jest bardziej precyzyjna i tym samym prozdrowotna. W świetle nauki ćwiczenia funkcjonalne eliminują możliwość obciążenia stawów, naciągnięcia czy inne urazy aparatu ruchu, a wręcz wpływają na jego wzmocnienie i tym samym komfort wykonywanej pracy. Kluczem do uzyskania efektów jest systematyczność. Należy jednak pamiętać że aktywność fizyczna to styl życia, który wiąże się nie tylko z żywieniem, higieną, czy spędzaniem czasu wolnego. To jest również umiejętność odpowiedniego dozowania treningiem, dopasowaniem obciążenia, progresem jak i odnową biologiczną. Odnowa biologiczna jest rozumiana  jako czas odpoczynku i powrotu do stanu pełnej gotowości do kolejnych wyzwań.

Cele i zadania treningu funkcjonalnego powinny być dostosowane do indywidualnych cech budowy ciała i odpowiadać aktualnym możliwościom fizycznym osób trenujących. Boot Camp stosuje wiele różnorodnych ćwiczeń fizycznych zarówno o charakterze i znaczeniu ogólnousprawniającym i rozwojowym, jak też specjalistycznym. Program treningów jest dostosowany do potrzeb oraz możliwości ćwiczących. Stworzenie podziału na poziomy treningowe ze względu na sprawność osób, odznacza się na rynku ukierunkowaniem na potrzeby klienta.Działalność ta otwiera drogę dla wszystkich dorosłych osób, bez względu na stan fizyczny umożliwiając im rozwój w przyjaznej atmosferze w korzystnych i również wpływających na organizm warunkach. Zastosowany rodzaj podziału poziomu treningów umożliwia zwrócenie uwagi na indywidualne predyspozycje i właściwości organizmu przy jednoczesnym poczuciu przynależności do grupy. Tak jak każdy trening zbudowany jest z rozgrzewki, części głównej nastawionej na rozwijanie cech motorycznych i budowanie sprawności funkcjonalnej obejmującej szereg form i metod oraz zakończeniem zajęć statycznym rozciąganiem. To co wyróżnia Boot Camp Polska na tle innych działalności to łączenie pożytecznego z przyjemnym poprzez zastosowanie gier i zabaw ruchowych z możliwością interakcji współuczestniczących. Przychodząc na treningi stajesz się częścią wielkiej rodziny, która nastawiona jest na dobrą zabawę  ale i duże wyzwanie jakim są ćwiczenia funkcjonalne.

Najlepszą metodą udowodnienia skuteczności danej metody jest przekonanie się na własnej skórze. W tym przypadku nic nie tracisz, bo pierwszy trening z Boot Camp Polska jest darmowy. Zapraszamy więc do uczestnictwa i zdania nam swoich relacji z treningów funkcjonalnych ćwiczonych razem z nami.

Autorka: Sandra Kaczmarska - trenerka Boot Camp Polska

Udostępnij:

Komentarze

Brak komentarzy, bądź pierwszy - skomentuj powyższy tekst.

Wyślij

partnerzy:

             SUPERfeet   logo salomon time to play       Runmageddon - będzie piekło!     

OK system          Fit Profit

PayU.pl

Wszystkie pola są wymagane.